www


widgeo.net

APA YANG MENARIK?

Monday, May 23, 2011

KISAH-KISAH ANEH & MENARIK TENTANG KELAHIRAN BAYI

1.) Wanita yang melahirkan anak pada tarikh 10-10-10, 09-09-09 dan 08-08-08
Seorang suri rumah tangga Michigan meraikan kelahiran puterinya Cearra pada 10.10.10. diikuti kelahiran anaknya pada 09.09.09 dan seorang lagi puterinya  pada 08.08.08, kemungkinan ini berlaku pada nisbah 1 berbanding
50 juta.
Barbara Soper, 36, berkata: 'Dia si kecil keajaiban kami.Walaupun pola rapi ulang tahun kelahiran anak-anak mereka, Sopers berkeras itu tidak dirancang ... Barbara Soper mengatakan pada Grand Rapids Press dia gembira kerana tarikh kelahiran anaknya sangat unik untuk ketiga-tiga anaknya.

2.) Bayi yang lahir jam 1:11 pada 11-1-11
Ini adalah salah satu catatan sejarah. Seorang wanita Minnesota melahirkan anak tepat pukul 01:11 pada hari Selasa - 11 Januari 2011.atau 11/1/11.
Amy Zeller dan Codjo Mensah dari Eagan menyambut puteri mereka, Flora Mensah, di United Hospital di St Paul. Zeller memberitahu KARE-TV bahawa mereka melihat ke detik jam, bayi tersebut lahir tepat 01:11.

3.) Saudara Kembar yang melahirkan anak pada hari yang sama, di rumah sakit yang sama
Saudara kembar ini boleh menambah senarai pengalaman hidup yang sama bersama-sama. Amy Gilbert dan Allison Oliverio, 25-tahun, hanya dipisahkan dinding di rumah sakit Henry Ford Macomb pada masa keduanya melahirkan bayi untuk pertama kalinya, selisih hanya 14 minit.
Dr Timothy Kim yang menyambut kedua-dua bayi ini. "Saya telah melakukan kerja ini selama 12 tahun dan saya tidak pernah mendengar kembar melahirkan bayi pada hari dan jam yang sama" kata Dr Kim.

Amy melahirkan bayi Pad Claire dan Allison melahirkan bayi Garrett. Kedua-duanya berkahwin dengan kekasih yang dikenali ketika disekolah yang mana perkahwinan mereka berbeza waktu selama 6 bulan.
Mereka mengatakan mereka tidak merancang untuk hamil pada masa yang sama. Bayi-bayi tersebut tidak hanya selisih 14 minit, tetapi juga berbeza 1 pound dan 1 inci.

4.) Lima anggota dari satu keluarga yang mempunyai tarikh lahir yang sama
Kebetulan, suratan takdir atau perancangan rapi, lima ahli keluarga satu rumah mempunyai tarikh lahir yang sama, lebih daripada beberapa generasi! Ahli keluarga termuda dalam keluarga ini adalah Mila, yang lahir pada 29 Mac 2010 seperti tarikh lahir ahli keluarga yang lain.
Ini semua bermula pada 70 tahun yang lalu dengan kelahiran Anita Marshall pada tarikh yang sama. Puterinya, Alicia Bams, berkongsi hari ulang tahun kelahirannya dan itu terus menjadi seperti tarikh keramat buat keluarga ini.
Kemudian, cucu Anita, Eddie Marshall, berkongsi hari lahir yang sama.Kemudian, lahir pula cucunya Sydne Freeman dan pada masa kini giliran Mila.

Bams mengatakan : "Sekarang kami mempunyai satu orang lagi ahli keluarga untuk menyambut ulang tahun hari kelahiran yang sama setiap tahun".

5.) Wanita yang melakukan pembedahan caesar sendiri untuk melahirkan anak
Ini adalah salah seorang ibu yang sangat cekal: Ines Ramirez adalah satu-satunya wanita diketahui telah melakukan pembedahan Caesar yang berjaya pada dirinya sendiri!
Matahari sudah mulai terbenam beberapa jam yang lalu. Klinik terdekat 80 km melalui jalan darat, dan suaminya, satu-satunya pembantu selama setengah dozen kelahiran sebelumnya, sedang minum-minum di sebuah bar. Dia tidak mempunyai telefon dan begitu juga di bar.
Pada tengah malam, selepas 12 jam rasa sakit yang berterusan, ibu berumur 40 tahun yang telah mempunyai enam anak, duduk di bangku kayu.

Dia mengambil beberapa teguk alkohol, mengambil pisau 15 cm dan mula membelah perutnya. Dengan cahaya lampu malap, Ramirez menghiris kulit, lemak dan otot sebelum sampai di dalam rahim dan menarik keluar bayinya.
Beliau memberitahu dia memotong tali pusat dengan gunting, kemudian pengsan. Ketika dia sedar, dia membalut sekitar perutnya yang mengalami pendarahan dan meminta anaknya 6-tahun, Benito, untuk membantunya berjalan.

Beberapa jam kemudian, Pembantu Kesihatan dari desa, iaitu Leon Cruz dan seorang pekerja kesihatan terjumpa Ramirez terbaring di samping bayinya.
Cruz menjahit perut Ramirez sepanjang 17 cm dengan arah dan benang biasa. Kedua-dua mereka mengangkat ibu dan anak itu ke atas sebuah tikar jerami tipis, mengheret mereka dengan kuda untuk sampai ke jalan yang menuju ke bandar, kemudian membawa mereka ke klinik melalui perjalanan selama dua jam!!
Sekarang Ines Ramirez diakui di seluruh dunia sebagai keajaiban pada zaman moden: Dia dipercayai menjadi satu-satunya wanita yang telah melakukan caesar untuk dirinya sendiri yang berjaya.

6.) Wanita yang melahirkan anak tiga jam selepas mengetahui dia hamil
Belinda Waite, 21, telah beberapa kali pergi ke hospital selama 9 bulan terakhir dan dia diberitahu dia memiliki kes yang teruk Irritable Bowel Syndrome (IBS).
Tanpa diketahui dia hamil dengan seorang bayi perempuan yang sihat. Pada tarikh 6 Februari 2010 - malam sebelum Louise lahir - Miss Waite sekali lagi pergi ke hospital dengan sakit di seluruh tubuhnya.

Pada jam 10 malam doktor yang bertugas pada waktu itu mengesahkan bahawa dia hamil tiga bulan - tetapi sebenarnya ia telah hamil sembilan bulan - dan Louise lahir empat setengah jam kemudian jam 2:30 setelah pulang ke rumah.
Miss Waite tinggal bersama pasangannya Wyane Boyles, berumur 28 tahun. Puteri mereka Louise Boyles bayi lahir di rumah dengan berat 8 £ 14oz dengan bantuan Ibu Wayne Syliva.

7.) Si kembar yang lahir berbeza 1 minit tetapi dalam tahun yang berbeza
Pasangan di Illinois utara menyambut puteri kembar baru mereka lahir ke dunia di minit terakhir tahun 2010 - dan seorang lagi kembar di minit pertama tahun 2011.
Ashley Fansler melahirkan Madisen Carin Lewis jam 11:59 malam pada Malam Tahun Baru di Machesney Park, 85 km ke barat laut Chicago.Everette Aiden Lewis lahir seminit kemudian, pada jam 12 pagi pada Tahun Baru.
Rockford Register Star melaporkan ibu bayi tersebut tidak akan melahirkan anak hingga akhir Januari kerana doktor di Rockford Memorial Hospital telah menjadualkan pembedahan caesar pada hari Jumaat malam untuk mengelakkan komplikasi. Kata salah seorang doktor, bapa bayi tersebut iaitu Brandon Lewis, sedang menghitung countdown tahun baru sebelum kelahiran bayinya. 

8.) Ibu yang mempunyai kelahiran tunggal, kemudian kembar, dan kembar tiga
Natasha Wilson, dari New York, benar - benar melahirkan kembar tiga. Ini bukan pertama kalinya dia melahirkan anak. Bayi pertamanya dinamakan Nicholas. Kemudian dia melahirkan anak kembar yang di namakan James Jr dan Yesaya.

Pada masa itu kelahiran kembar tersebut,ibu Natasha iaitu Linda Lawrence, bergurau bahawa kelahiran pada waktu berikutnya nanti akan lahir kembar tiga. Tetapi tidak disangka bahawa ianya adalah benar. Sewaktu mengandung seterusnya Natasha berharap seorang bayi perempuan tetapi mendapat bayi lelaki. Sekarang dia memiliki 6 anak lelaki dengan 3 kali bersalin.

9.) Pasangan yang mempunyai bayi kembar 'kulit Hitam dan Putih' sebanyak 2 kali!!
Satu pasangan yang berkahwin dengan bangsa campuran di Britain telah melawan kemungkinan - dua kali - dengan menghasilkan dua set kembar di mana seorang berkulit hitam dan seorang berkulit putih.
Puterinya yang baru lahir Dean Durrant's Miya memiliki kulit gelap seperti ayahnya.Saudara kembarnya Leah memiliki kulit putih, bermata biru, berambut merah seperti ibunya, Alison Spooner.

Alison Lauren dan Hayleigh, lahir tahun 2001, juga mempunyai warna kulit dan warna mata sangat berbeza.
Kedua-dua set kembar adalah fraternal bukan identik, bererti mereka adalah produk dari dua telur disenyawakan secara berasingan, sehingga tidak jarang bahawa mereka tidak sama.

Warna kulit Miya lebih banyak dipengaruhi oleh gen ayahnya, sementara Leah dipengaruhi gen ibunya. Keadaan ini jarang berlaku bagi pasangan yang memiliki dua pasang kembar, bahkan sangat jarang bagi bayi untuk memiliki penampilan yang berbeza seperti itu.
Fenomena ini sangat jarang berlaku dan tidak ada statistik untuk menggambarkan kemungkinannya, walaupun dijangka akan menjadi lebih umum kerana peningkatan jumlah pasangan dengan bangsa campuran.

10.) Wanita yang melahirkan bayi yang ukurannya hampir sama dengan saiz dirinya
Stacey Herald, mempunyai tinggi 28 1/2-inch (72 cm), melahirkan seorang puteri (46 cm) 18-inci yang tidak jauh lebih kecil dari ibunya!
Kehamilannya yang membesar di dalam perut Herald menjadi perkara yang sanyat lucu pada dirinya. Herald berkata sambil ketawa: "Jika aku berbaring, aku terlihat seperti mengesot". 
"That's how big my belly was. Sebesar itulah perut saya kala itu. Aku kelihatan seperti kentang dengan lengan dan kaki". kata Herald. 

sumber : bioenergicenternews


No comments:

Post a Comment