www


widgeo.net

APA YANG MENARIK?

Monday, June 13, 2011

DIANTARA BERLIAN YANG MEMILIKI HARGA TERMAHAL DI DUNIA

10. The Allnatt Diamond 
       Harga : 3 Juta dolar


Dikatakan mempunyai 101. 29 karat (20. 258 g), berwarna Fancy Vivid Yellow (diberi oleh Gemological Institute of America) .Permata ini dinamakan bersempena nama seorang pemilik, Mayor Ernest Alfred Allnatt. Meskipun tidak diketahui secara tepat dari mana berasalnya Allnatt, ramai pengkaji percaya bahawa ia mungkin ditemukan di tempat yang sekarang dikenali sebagai De Beers Diamond Mine Premier.

9. Moussaieff Merah 
     Harga: 7 Juta dolar


Moussaieff  juga digelar "The Splendor of Diamonds". Dikatakan telah ditemui oleh seorang petani Brasil di Sungai Abaetezinho pada tahun 1990, di sebuah daerah yang dikenali sebagai Paranaiba Alto yang memiliki reputasi sebagai sumber berlian terbesar dan berwarna indah.Secara keseluruhan kasarnya, dikatakan mempunyai 13.9 karat (2.78 g).

Berlian ini dibeli dan dipotong semula oleh William Goldberg Diamond Corp, di mana diberi dengan nama aslinya Shield Merah. Ia telah dibeli oleh Moussaieff Jewellers Ltd. Ketika ini ia masih dimiliki oleh Moussaieff Jewellers Ltd.

Berlian Moussaieff Merah adalah berlian berukuran 5.11 karat (1.022 g) yang diberikan warna sebagai Fancy Red oleh Gemological Institute of America. Meskipun berlian ini mungkin kecil jika dibandingkan dengan berlian terkenal yang lain, Moussaieff Merah adalah antara berlian yang memiliki nilai yang tinggi menurut laporan GIA.


8. The Heart of Eternity 
     Harga:16 Juta dolar


Berlian ini adalah berukuran 27.64 karat (5.528 g). Warnanya dinilai sebagai "Fancy Vivid Blue" oleh Gemological Institute of America. The Heart of Eternity dipotong oleh Steinmetz Group, yang memiliki berlian sebelum menjualny kepada De Beers Group.

The Heart of Eternity adalah tergolong dalam kelas berlian yang terbaik. Dari sepuluh berlian berwarna yang menarik dengan tawaran tertinggi, enam dari sepuluh itu adalah berlian berwarna biru yang mempunyai nilai-nilai antara $550,000 hingga $580,000 per karat ($2,750-2,900/mg).


The Heart of Eternity ini dipamerkan oleh De Beers Millennium Jewels pada bulan Januari 2000 sebagai sebahagian dari koleksi yang mencakupi Millennium Star. The Heart of Eternity adalah salah satu ciri berlian biru mencapai 118 karat (23. 6 g) daripada sepuluh koleksi berlian biru lainnya. De Beers Millennium Jewels ditampilkan di London's Millennium Dome sepanjang 2000. Pada 7 November 2000, usaha mencuri koleksi ini telah digagalkan.


7. Wittelsbach Diamond 
     Harga: 16.4 Juta dolar



Berlian yang dikenal sebagai Der Blaue Wittelsbacher adalah berukuran 35.56 karat (7.11 g) iaitu intan biru dengan VS 2 kejelasan yang telah dihargai oleh bangsawan Eropa selama berabad-abad. Ia telah menjadi sebahagian dari permata Makkota Austria dan Bavaria.

Warna dan kejelasannya telah dibandingkan dengan Hope Diamond. Berlian berukuran 24.40 mm diameter dan 8.29 mm secara mendalam. 82 facet telah diatur dalam sebuah pola atipikal. 

6. The Steinmetz Pink 
     Harga: 25 Juta dolar


Berlian ini berukuran 59.60 karat (11. 92 gram). Diberikan warna sebagai Fancy Vivid Pink oleh Gemological Institute of America. The Steinmetz Pink adalah berlian terbesar yang diketahui telah diberi warna Vivid Pink. Sebagai akibat dari keadaan yang luar biasa ini, Steinmetz Group mengambil langkah secara berhati-hati selama 20 bulan untuk memotong berlian ini. Pernah diperkenalkan di Monaco pada 29 Mei 2003 dalam sebuah upacara pameran awam.

5. De Beers Centenary Diamond 
     Harga: 100 Juta dolar


Berlian ini berukuran 273.85 karat (54.77 g). Berlian ketiga terbesar telah di hasilkan oleh Premier Mine. The Centenary Diamond digolongkan dalam tingkat D warna oleh Gemological Institute of America, yang merupakan kelas tertinggi intan tidak berwarna dan secara internal mahupun eksternal tanpa cela. The Centenary Diamond ini di pamerkan dalam bentuknya pada akhir Mei 1991.

4. Hope Diamond 
     Harga: 350 Juta dolar


Berlian ini adalah adalah berukuran 45.52 karat (9.10 g). Telah ditempatkan di Museum Sejarah Alam Smithsonian di Washington DC. 

3. The Cullinan
     Harga: 400 Juta dolar


Berlian kasar asli terbesar yang berkualiti yang pernah ditemukan, iaitu berukuran 3,106.75 karat (621.35g). Batu poles terbesar dari batu permata bernama Cullinan I atau Bintang Pertama Afrika  adalah berukuran 530.2 karat (106.0 g) adalah berlian terbesar di dunia hingga tahun 1985 dari pengeluar Premier Mine. Cullinan sekarang dipasang di kepala pada tongkat kayu Salib. Permata terbesar kedua dari batu Cullinan, Cullinan II atau Bintang Kecil Afrika pula berukuran 317.4 karat (63.5 g), adalah berlian terbesar keempat di dunia. Permata kedua ini berada di Crown Jewels dari Kerajaan Inggeris.

2. KO Hi NOOR 
     Harga: Mungkin Tak Ternilai(Ini salah satu dari 

     permata mahkota british!)

Berlian yang bererti "Gunung Cahaya" dari Persia ini juga dieja Kohinoor, Koh-e Noor atau Koh-i-Nur adalah berukuran 105 karat (21.6 g) dulunya dikenali sebagai berlian terbesar di dunia. Para Kohinoor berasal di Golconda di negara bahagian Andhra Pradesh di India. Lagenda menyatakan bahwa sesiapa pun yang memiliki Koh-i-Noor akanmenguasai dunia.

1. The Sancy, 
     (Harga mungkin tak ternilai)


Berlian berwarna kuning pucat ini berukuran 55.23 karat (11.05 g).Dikatakan milik ke Great Mogul zaman kuno, tapi juga lebih cenderung berasal dari India. Berbentuk perisai batu terdiri dari back-to-back mahkota (yang khas dari bahagian atas batu).


sumber : ketahuilah

No comments:

Post a Comment