www


widgeo.net

APA YANG MENARIK?

Monday, April 25, 2011

CUKUP HEBAT! TASIK DAN SUNGAI BAWAH TANAH YANG MENAKJUBKAN




















1: Cheddar Gorge di Inggeris 

Cheddar Gorge adalah ngarai  terbesar  dan  ditemui  dalam  Gua  Cheddardi mana  rangka  lengkap  manusia  tertua  di  Inggeris  ditemui  pada tahun 1903 Dikenali  sebagai  Man  Cheddarjenazah tersebut  dianggarkan  berumur  9,000tahun .   

2: Hamilton Pool Preserve di Austin Texas 

Hamilton  Pool  Preservedi  AustinTexastercipta  secara semulajadi  ketika sebuah kubah  gua  bawah tanah  runtuh  yang
kemudian  menampakkan  kolam alam  yang menakjubkan Sekarang  sering dikunjungi oleh  pelancong  dan penyelidik alam. 

3: Hamilton Pool dari sudut pandang yang lain 
Hamilton Pool dari sudut pandang yang lain. Saat hujan lebat, air terjun setinggi 45 kaki terjun dari tepi gua. Pasti akan cukup  spektakuler  ketika anda  mandi .

4:Stalagtites menghiasi atap  Luray Caverns Virginia 

Stalagtit menghiasi atap Luray Caverns, Virginia, air yang tenang di bawahnya memantulkan refleksi yang sempurna.   

5: Wookey Caves di Somerset Inggeris 
Legenda  mengatakan  bahawa manusia gua pertama menghuni  Wookey  Cave  di Somerset Inggeris . 

6. Tasik bawah tanah di Mellisani Caves dekat Kefalonia 
Ditemukan saat bumbung gua runtuh selepas gempa bumi pada tahun 1953.   

7: Lechuguilla Cave di Taman Nasional Carlsbad Caverns 
Lechuguilla Cave, di Carlsbad Caverns National Park, New  Mexico  adalah gua terpanjang kelima yang diketahui panjangnya 120 miles (193 km) dengan kedalaman 489 meter (1,604 ft), menjadi gua terdalam di benua United States. 

8: Tasik Bawah Tanah Harimau Che di Yucatán Peninsula  

Harimau Che di Yucatán Peninsula adalah salah satu daripada  banyak  yang  dianggap  sebagai hadiah  dari  para dewa  oleh  suku Maya dan  kerana itu  di suci kan .   
9: The limestone flow feeding

The limestone flow feeding di Mexico  menyerupai air terjun yang berubah menjadi batu a waterfall turned to stone.


10: little waterfall di Banff  Canada
Berapa lama waktu yang diperlukan untuk air terjun kecil ini untuk menjadi sebuah tasik? 
sumber : blak-blakan

No comments:

Post a Comment